Історико-технічне стендове моделювання

Керівник: Пархоменко Олександр Іванович

 

 

Гурток «Історико-технічне стендове моделювання» є однією з ефективних форм надання дітям молодшого шкільного віку основ знань з машинобудування та креслення, виховання стійкого інтересу до технічної творчості.

Метою програми гуртка  є формування компетентностей особистості в процесі опанування технологіями стендового моделювання.

Основними завданнями програми є формування компетентностей:

- пізнавальної, що полягає в засвоєнні учнями початкових технічних і технологічних знань; оволодінні базовими знаннями, що стосуються стендового моделювання; ознайомленні зі світом техніки, графічною грамотністю, технічним моделюванням, принципами роботи простих механізмів;

- практичної, що передбачає формування елементарних умінь і навичок графічної грамотності, вміння застосовувати здобуті знання в самостійній діяльності зі стендового моделювання; володіння технологією виконання робіт із паперу, картону; культурою праці, як елементу валеологічної освіти;

- творчої, що зводиться до розвитку творчих здібностей (просторової уяви, творчого мислення, інтелекту, ініціативності, фантазії, естетичного смаку, самостійності, потребі у творчій самореалізації), набуття досвіду власної творчої діяльності, оволодіння новими навичками, формування у вихованців здатності до творчої ініціативи та самореалізації, розв’язанні творчих завдань;

- соціальної, що сприяє оволодінню основами культури співпраці в колективі, розвитку позитивних якостей емоційно-вольової сфери особистості: працелюбства, наполегливості, охайності, відповідальності; доброзичливості, товариськості у ставленні до інших, уміння працювати у колективі, старанності та охайності в роботі.

У основу програми покладено принцип доступності навчального матеріалу та відповідності його обсягу віковим особливостям і рівню попередньої підготовки вихованців з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти в галузях «Математика», «Технології». Передбачається вправляння у прояві творчого ставлення до виконання, як практичних, так і розумових завдань. Важливою виступає графічна підготовка, формування мовної культури гуртківців, засвоєння термінології. Кожне заняття містить теоретичний матеріал і передбачає практичну роботу.

Програма гуртка «Початкового стендового моделювання» розрахована на дітей віком від 6 до 10 років.

Термін реалізації програми 2 роки. Початковий рівень передбачає 144 години у 1-й рік  та 216 годин у 2-й рік навчання.

У гуртках першого року навчання діти оволодівають базовими знаннями щодо роботи з папером, одиниць вимірювання довжини; вчаться виконувати прості усні обчислення; користуватися початковими логічними прийомами; порівнювати та класифікувати предмети; набувають навичок вимірювання, розпізнавання геометричних фігур, орієнтування в розташуванні предметів у просторі. Вихованці вчаться на практиці користуватися інструментами, працювати з різними видами паперу; використовувати різні техніки його обробки; виконувати завдання за усним поясненням, читати найпростіші технічні малюнки та схеми; виготовляти найпростіші вироби з паперу за зразками та схемами з дотриманням певної послідовності дій та економним й раціональним витрачанням матеріалів.

У гуртках другого року навчання вихованці поглиблюють знання про папір і картон, удосконалюють навички користування інструментами та матеріалами, дотримування правил техніки безпеки, організації робочого місця та робочого часу. Гуртківці дізнаються про способи виготовлення виробів з паперу і картону, прийоми поєднання різних технік обробки паперу; отримують початкові відомості про умовні позначення при виготовленні виробів з паперу; засвоюють алгоритм роботи зі схемами та вчаться виготовляти пласкі і об’ємні моделі; готують їх до виставок згідно з загальноприйнятими правилами та захищають свої проекти.

Для ефективної роботи гуртка необхідно мати спеціальне обладнання, зокрема: комп’ютер, принтер кольоровий, ножиці з тупими кінцями, металеві лінійки, спеціальні тупі ножі, різні лекала, кольорові олівці, а також деякі спеціальні інструменти й матеріали.

На гурткових заняттях застосовуються різні методи навчання: пояснювально-ілюстративні, репродуктивні та проблемно-пошукові тощо. Перевага повинна надаватися інтерактивним та ігровим методам. Поряд з колективними формами роботи проводиться індивідуальна робота з вихованцями. Створюються умови для диференціації та індивідуалізації навчання відповідно до творчих здібностей, обдарованості, віку, психофізичних особливостей, стану здоров’я вихованців згідно з Положенням про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах (наказ Міністерства освіти і науки України від 10.12.2008 р. № 1123).

Тематика занять та розподіл годин за темами є орієнтовними. Педагог може вносити зміни та доповнення до змісту програми, плануючи роботу з урахуванням інтересів учнів, матеріально-технічної бази; самостійно визначати, скільки годин потрібно для опанування тієї чи іншої теми.